André Mom, voettocht naar Rome

Dag 89 - 92, Een hand

Ik loop weer alleen door de Italiaanse bergen van Umbria. De meeste pelgrims zijn in Assisi gestopt, Willi en Gabi zijn ergens vooruit en die zal ik niet meer inhalen. Ik kom bij toeval een Nederlander tegen die de Franciscaanse voetreis loopt, maar dan weer een eigen variant. We lopen even samen op en ieder gaat dan weer zijns weegs. Het landschap is verlaten. Ik loop over de flanken van de beboste bergen. Het pad dat ik moet nemen is niet altijd even duidelijk. Het is vaak op goed geluk, terug lopen, weer een andere beslissing nemen, goed of fout? Het pad is weinig belopen, doornig en stenig. Het merkwaardige is dat er drie routes zijn: een heel goed bewegwijzerde, de Via Francigena di San Francesco, maar daarvan zijn geen kaarten. Je weet alleen dat je in Rome aankomt, maar de dagafstanden zijn niet bekend en ook de etappeplaatsen worden niet aangegeven. Het kan 10 dagen duren maar ook 50. Dat is erg onhandig, je weet geeneens of je om 12 uur of pas om 5 uur aankomt. Dan is er een Italiaans boek dat ook de Franciscaanse voetreis beschrijft. Die heeft mooie kaartjes, maar gaat alleen langs asfalt. Ook geen optie. Tenslotte heb je het boek van Kees Roodenburg, een Nederlander. Die beschrijft de route, heeft gedetailleerde kaartjes, maar in de praktijk is dat toch lastig te lopen, want er zijn vaak geen markeringen langs de route. Hij kiest vaak zijn eigen -ongemarkeerde- weg.

Ik bel Kees Roodenburg. Hij herkent de dilemma's, maar vindt dat ik zijn route moet lopen. En als het onduidelijk is moet ik het aan een boer vragen. Maar de hele dag ben ik niemand, en dan ook niemand, tegengekomen. Dus hoe regelen we boeren in het bos?

Eigenlijk is het wel jammer dat er zo weinig coördinatie is tussen al die mensen die goedbedoeld routes uitzetten, maar het om welke reden dan ook niet redden om een sluitend systeem te maken. Ik neig ernaar om de Via Francigena di San Francesco, en de Via Roma te kiezen als leidraad, maar dan moeten er wel bordjes bijgeplaatst waar de route heengaat (behalve de Rome aanduiding) en met de tijdsduur.

Uiteindelijk ben ik in Ferentillo aangekomen, vanuit Spoleto. Spoleto was ook weer zo'n fantastisch stadje, met zijn eigen dom. Alles wordt gerestaureerd hier. De koster neemt me mee in de volledig donkere sacristie om de stempel te geven. Hij bestudeert m'n pelgrimspas met veel genoegen; prachtig dat alle grote basilieken er in staan. Ik neem een foto.

Naderhand eet ik op een pleintje in Spoleto. Er is een Nederlandse familie met oudere kinderen. Als ze weggaan komt er toch nog een gesprek op gang. Ik vertel wat me opgevallen is en me interesseert. Ze nemen afscheid. Als ze al lang weg zijn komt een van de zonen terug. Hij geeft me een hand en zegt: "dank je wel". Dat vind ik wel heel bijzonder.

Vandaag van Ferentillo naar Don Bosco, om 6 uur weg. Daar aangekomen, midden in de bergen, blijkt de enige albergo volledig vol. Er is geen alternatief. Dit is voor het eerst op mijn hele reis. Ik heb geen andere keuze dan door de lopen; ik begin om half twee 's middags mijn volgende dagroute. Uiteindelijk ben ik om half zeven, compleet af, op mijn nieuwe bestemming. Ik heb zo'n kleine 40 kilometer gelopen, in de bergen, 1480 meter stijgen, 975 meter dalen. Gelukkig kan ik in de bar tussen de sigaretten, de batterijen en de tandpasta internetten nadat ik me eerst aan het bier heb gelaafd.

Reacties

Reacties

karin kopp

Ha André,
nog steeds volg ik met veel plezier je reisverslag, de kwellingen en lichamelijke ongemakken, maar ook de mooie ontmoetingen met mensen of beschrijvingen van architectuur of natuur. Volgende week ga ik vakantie houden op Terschelling en ik rekende uit, dat jij ongeveer 25 keer het eiland bent rondgelopen, als je eenmaal in Rome bent. Vorig jaar liep ik ongeveer eenderde en kwam strompelend bij mijn tent aan...Kan je nagaan hoe groot mijn bewondering voor jou is!!
Dat je het gaat halen is duidelijk. Echt fantastisch! Geniet van je laatste stuk en de triomf!
Groetjes, Karin.

marion enwim

hoi andre heb niet geschreven alleen maar gelezen wat jij meemaakt. Wat ik nu zit te denken is: misschien kun jij als je terug bent , de tocht nog eens maken en dan een goed reisverslag met alle voetpaden maken en dat dan uitgeven. Je kunt het dan natuurlijk in alle rust en in gedeeltes lopen, maar dan heb je een doel en daar wilde je toch over nadenken deze reis. Wij vinden je een kanjer en ik vind het jammer dat ik er niet bij kan zijn als je in Rome aankomt. Maar we houden kontakt met Ien en hopen je in augustus weer gezond te ontmoeten.

Bea

Hoi André,
Geweldig, je bent er al bijna, zag ik op de kaart! Nog even volhouden natuurlijk, maar dat gaat lukken. Wel jammer dat we straks die leuke verhalen niet meer te lezen krijgen. Ik ben ook wel benieuwd of het "leegmaken van het hoofd" lukt, want je maakt zoveel mee, dat het misschien ook weer snel volloopt...

fabi

Lieve Andre, nog even een paar dagen doorbijten en dan kan je dat bommetje maken in de Trevi.Ik zou wel eens willen weten hoeveel liter vocht jij bent kwijtgeraakt met het wandelen in die hitte,het zullen er heel wat zijn!!Misschien wel genoeg om die fontein te vullen.En wat zullen je voeten blij zijn als je ze eindelijk rust gunt.
Wel een fantastische belevenis zo 'n voettocht naar Rome, en geweldig dat je het hebt volgehouden en niet door vermoeidheid van een berg bent gerold.
Ben benieuwd hoe je eruit ziet als je weer terug bent,je moet echt ongelooflijk bruin zijn.
Liefs en knuffel Fabi

Anneke

Ik heb met name door jouw voettocht naar Rome het boek "Twee miljoen stappen" door (jouw voorganger) Jacques Plaisier met grote bewondering gelezen.

Nog even volhouden André en dan heerlijk en voldaan in Rome neerploffen.
Houd het hoofd nog even helder én geniet!
Lieve groetjes en tot kijk, Anneke

Cees

Hallo André,
Ik ben die nederlander die je tegen kwam op Monteluco. Jammer dat ik je niet getroffen heb in Ferentillo, dan had ik je kunnen vertellen dat Don Bosco, zoals bijna altijd in de zomer, vol zat. Maar zo heb je wel ongewild weer een dag gewonnen.
Veel sterkte bij de laatse loodjes,
Cees

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!