André Mom, voettocht naar Rome

Dag 11 - 13, Aachener Dom

Der Dom zu Aachen ist fabelhaft. Dat is de eerste reactie hier, de eerste dagop Duitse bodem. Monumentaal, ongelooflijk.

Terug van de onderbreking van 4 dagen naar Amsterdam, maakt de Dom een overweldigende indruk. Door Karel de Grote al in 800 voltooid, en daarna steeds vernieuwd en uitgebreid, met Karolingische, Romaanse en Gotische kenmerken. Hetgebrandschilderd glas is fantastisch. De Dom was het eerste Duitse bouwwerk dat de Unesco status van bijzonder cultuurgoed kreeg. Ik lees dat hier 30 Duitse koningenzijn gekroond, Karel de Grote ligt hier begraven, op de bronzen maquette buiten zie je hoe het geheel is opgebouwd. Ik verover natuurlijk mijn stempel. Der Dom zu Aachen staat er op.

Het is prachtig weer; op het pleintje naast de Dom kan heerlijk worden gegeten bij 25 graden C. De eerste dag van de hervatting van de reis is meteen super. Die onderbreking was niet prettig vanuit het wandelen bezien, maar wel leuk om alle buitenlandse vrienden van het European Turbine Network tezien, afscheid tenemen, en een T-shirt met opschrift te krijgen: 'Walk with me to Rome 2010'.

Ineke loopt enkele dagen mee, de wandeling gaat door het Eifelland, langs prachtige beekdalen, door lichte beukenbossen met nog heel jong groen, hoge dennenwouden waarin de lichtval soms zorgt voor prachtige blauwkleurende stammen. We overnachten in een vakwerkhotel, eten ´s avonds met mijn schoonzus (Ineke), haar kinderen en hunvrouwen(Ervin/Sandra en Michel/Mira)en kleinkinderen Shenna en Robin, allemaal uit Grubbenvorst. De volgend dag gaat weer langs fraaie vergezichten, soms geaccentueerd door een stomende bruinkoolcentrale of windmolens. Het leven is weer goed. Vanavond komen Harrie en Marlies, zus en zwager van Ien, zij lopende komende dagen ook mee.

Reacties

Reacties

Astrid Burghout

Hoi André,
Jij bent zo te lezen goed aan het genieten! Op deze manier kijk je toch weer heel anders tegen de wereld aan. Ik moet zeggen dat het voor mij ook genieten is om je verhalen te lezen! Je hebt tenslotte mensen die kunnen "vertellen" en mensen die dat niet kunnen.
Op mijn manier ben ik ook bezig met de natuur; het verslag van de vergadering over m.n. de jachthaven ligt nu bij iedereen in de (mail)bus en we hebben al veel positieve reacties hier op gehad. Je zal je hier nu even helemaal niet mee bezig (hoeven te) houden, dat doen wij wel.
Ga lekker verder genieten en hopelijk in goede gezondheid!
Heel veel groetjes,
Astrid

Dennis

Beste André,

Mijn vriendin en ik zijn van plan een voettocht door Duitsland te maken. We zijn wat jonger, maar voelen ook de behoefte alle beslommeringen een poosje achter ons te laten om richting te bepalen voor de rest van ons leven.

Ik ga met heel veel plezier en interesse je veertig dagen in Duitsland lezen om inspiratie op te doen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!