André Mom, voettocht naar Rome

Rome!

Het zit erop, het is klaar, volbracht. De laatste kilometers loop ik in een droom, realiserend hoe mooi het was en hoe moeilijk, de prachtige natuur, in Duitsland, Oostenrijk, en het begin- en eindstuk in Italie. De ontmoetingen met bijzondere, 'mooie' mensen. De intensiteit van de gesprekken, je voelt de vibratie, al duurt het nog zo kort. Het afzien, eerst door de onophoudellijke regen, in mei en juni, daarna door de vreselijke hitte, geen schaduw, het asfalt, de voeten die niet meer willen en kunnen.

Je vroeg jezelf vaak af: waarom doe ik dit, dit is toch niet leuk? Maar 's avonds, of overdag na zo'n bjzondere ontmoeting of gebeurtenis, begreep je weer waarom je het deed. Ik nader de Porta Pia. Ik raak een beetje emotioneel van het lange elkaar niet zien. Dan zijn ze er opeens allemaal: Ineke, Stijn, en ook mijn andere dochter Sanne met haar vriend Chris. Dan zijn er mijn vriend Giovanni Cerri, professor aan de universiteit Roma Tre en zijn vrouw Anna en hun dochter Giovanna. Omhelzingen, een paar tranen. Het is duidelijk klaar. Chris maakt een fles Spumanti open, laat 'm een beetje spuiten en we drinken ervan, uit de fles. We lopen met z'n allen naar San Giovanni in Laterano, het officiele eindpunt van de Franciscaanse route. Later lopen we door naar de Sint Pieter. Anna, de vrouw van Giovanni, heeft een bijzondere ontmoeting geregeld met het hoofd van de priesters van de San Giovanni, de oudste kerk in Rome, uit het jaar 400 en nog een beetje.We ontmoeten hem in het baptisterium, ook uit circa 430. We krijgen water en hij gaat zijn stempel zoeken voor die een na laatste stempel. We praten wat, daarna bezoeken we de basiliek. Hij is prachtig. Tot 1870 zijn hier alle pausen gekroond. Mooie fresco's en een mooi baldakijn, waar alleen de paus plaats mag nemen als hij een keer per jaar, op Witte Donderdag, hier de mis leest. Een bepaalde deur die maar eens per 25 jaar open gaat, en de gigantische bronzen centrale deur van zo'n 12 meter hoog.

Dan lopen we met z'n allen naar de buurt rond het Colosseum, Giovanni woont hier, hij weet een uitstekend restaurant waar we met overvloedige wijn lunchen.Vervolgens nemen we afscheid van Giovanni, zijn vrouw en dochter en lopen zelf verder naar het Vaticaan, naar de Sint Pieter. in de sachristie krijg ik mijn laatste stempel. We lopen door de Sint Pieter en verbazen ons weer over de Pieta van Michelangelo, die hij maakte toen hij 24 was. En natuurlijk het prachtige bronzen baldakijn met de spiraliserende pilaren van Bernini, en de koepel van Michelangelo. Elke keer wanneer ik hier ben raak ik weer onder de indruk van de grootte, de pracht, de geweldige kracht van deze meesters, die niet alleen konden schilderen, maar ook konden ontwerpen en bouwen, konden beeldhouwen. Je komt ze overal in de stad weer tegen: Bernini met al zijn fonteinen, met de kerken die hij ontwierp, zijn beeldhouwwerken, zoals de zinnenprikkelende Extase van Teresa en de prachtige bustes zie hij maakte. Michelangelo, met natuurlijk de Sixtijnse kapel, met de koepel van de Sint Pieter, maar ook met het prachtige Piazza del Campidoglio, dat vaak vergeten wordt maar een van de mooiste plekken van Rome is.

We hebben een appartement vlakbij de Piazza Navona, ideaal in dit mooie oude gedeelte van Rome. De volgende dag lopen we langs het Pantheon, het oudste gebouw van Rome, en ongetwijfeld misschien wel het meest bijzondere, met het gat bovenin, waardoor het licht binnenkomt, en de marmeren pilaren die uit alle delen van het Romeinse rijk kwamen. De oude Romeinse vloer, weliswaar gerestaureerd, maar ongelooflijk fraai. De kunstenaar Rafael (van de Stanze van Rafael in het Vaticaans museum), heeft hier zijn tombe. En later natuurlijk ook langs de Trevi fontein. Wonderlijk hoeveel sensatie daarvan uitgaat. Het water, de prachtige evenwichtige achtergrond, alle beelden met hun kracht. In de kerk naast de Trevi fontein steken we kaarsen aan voor Joan, een dierbare vriendin en deel uitmakend van de G9, onze wandelgroep. Kort geleden hoorde ze dat ze een kwaadaardige kanker had en nu een heel moeilijk traject inging. Of het helpt weten we niet, maar we voelen ons wel dicht bij haar.

Rome is prachtig, een mooi einddoel van deze tocht hoewel het eigenlijke doel toch iets anders is. Zoals de Duitsers zeggen: der Weg ist das Ziel.

Het zit erop. Het is klaar. De ondersteuning van iedereen die reageerde op de website (of via sms'jes of via mijn persoonlijke mail) was hartverwarmend en belangrijk voor mij. Dat geeft je kracht als het moeilijk is. Bedankt, jullie waren fantastisch!

Dit is mijn een na laatste stuk, over een paar dagen nog een soort terugblik. Nogmaals: bedankt!!!

Hans & Djoeke

Sono totalmente silenzioso e agitato
quello che una performance
fantastico!!

Christine

Beste André,
Waanzinnig! Gefeliciteerd met het behalen van deze wel heel bijzondere mijlpaal. Lijkt me een ervaring om nooit te vergeten. Ik hoop dat je er moed uit kunt putten voor een volgende uitdaging. Geniet er van.
Ik breng een toast uit op jou, op afstand: salute!

Groetjes,
Christine Windmeijer

Jan Rosier

Beste André,
proficiat met het behalen van deze prestatie!
ik hoop je nog een keer persoonlijk te kunnen feliciteren, misschien in Belgentier.

groeten ook van Julie

Judith

Beste Andre,

Van harte gefeliciteerd met het behalen van de prachtige stad Rome.
Het is een geweldige prestatie,het getuigt van een enorme gedrevenheid om je doel te bereiken.
Mijn man en ik hebben je al die tijd gevolgd en genoten van je verhalen.
Geniet maar fijn nu,je hebt het verdiend!!! Judith

Rene van Doorn

Andre, hier kunnen we op afstand alleen maar stil van worden ...

Marcella

Hoi Andre. Wat een geweldige prestatie. Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen en zal ze wel missen de komenede tijd. Ineke, Stijn, Sanne en Chris zullen wel heeeel trots op je zijn. Ik ben het in ieder geval wel. Op naar de nieuwe tijd in je leven. groetjes Marcella

Gé Eegdeman

Hallo André,
Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Voor zover mogelijk heb ik je verhalen met zeer grote belangstelling gevolgd. Uit ervaring weet ik wat je moet hebben gevoeld bij aankomst in Rome na zo'n lange en soms zware tocht. Fantastisch.

Anneke

Hoi André,
Gefeliciteerd, grote klasse nu je helemaal in het fel begeerde Rome bent aangekomen. Het is echt anders dan even naar deze mooie stad vliegen.
Je hebt je voettocht helemaal in je uppie gefixet, fantastische prestatie en wát een grote doorzettingsvermogen heb je, elke dag weer. Geniet met elkaar nog héél lang na! Tot ziens.

Harry en Marlies

Gefeliciteerd, super je kunt trots zijn op je zelf en bedankt nog, dat wij er een klein stukje lopend met jou
van mee konden genieten!

Grignon

Klasse, petje af! Gefeliciteerd!!
Nu eindelijk dan ook echt klaar: Hora est
en geniet nu lekker van Rome zonder verder te hoeven

Marijke

Fantastisch Andre! Echt een geweldige prestatie! Groetjes uit Joure

Hans van Otterloo

Gefeliciteerd en bedankt Andre.
Een grote prestatie, fysiek en mentaal, ook in bijhouden van je dagboek. Dank voor je met oog voor mensen, en voor details, zeer leesbare verhalen. Als kleine tegenprestatie twee citaten uit Goethes "Wilhelm Meisters leerjaren", hoofdstuk "beschouwingen in de zin van de wandelaar": "Hoe kan je jezelf leren kennen? Nooit door beschouwlijkheid, maar wel door te handelen. Probeer je plicht te doen en je weet wat je in je mars hebt. ...Maar wat is je plicht? De eis van de dag." en "Zowel in de werken van de mens als in die van de natuur zijn eigenlijk de achterliggende bedoelingen het meest de aandacht waard".
Tot ziens bij het koor.

Ton de jong

Beste andre,
Gefeliciteerd met deze overwinning op jezelf,wilskracht en volharding,wat een prestatie.Je doel was om het hoofd leeg te maken,maar het zit nu denk vol met verhalen en herhinneringen.Geniet er van .GR TON

Riet Tack

Gefeliciteerd, wat een prestatie, grote bewondering.
We mochten je even ontmoeten in St. Goar en hebben je toen gevolgd op je reisweblog en genoten van je verhalen. Vriendelijke groeten Familie Tack

miralda

Hola Andre
Geweldig wat een prestatie, we hebben met veel plezier jou reis kunnen volgen.
En nu genieten! Tot ziens in de kapsalon!
Groetjes van ons allen Miralda

Pascal Decoussemaeker

Proficiat Andre. Een prestatie om U tegen te zeggen.
Hopelijk tot binnenkort.

Groetjes uit Baden,
Pascal

Jan Burgmeijer

Andre, ook mijn felicitaties voor deze grote prestatie. Ik heb erg meegeleefd met je tocht. Lijkt mij zeer bijzonder om zoiets te doen. Heb zelf de afgelopen vakantie lange wandelingen gemaakt in Frankrijk en Belgie, maar dit is werkelijk iets anders. Tot ziens bij de Liefdesliederen van Brahms cs in Akkoord!

Joost en Angela

Wat goed van je, Andre, we hebben je de hele tocht gevolgd en hebben een grote bewondering voor je. Joost heeft het er over om zelf eens een keer zo'n tocht te gaan maken. Mooi dat je een kaarsje voor Joan hebt opgestoken!
Tot gauw weer in Nederland.

Nicolette

Gefeliciteerd! Wat een fantastische prestatie!
Geniet van jullie samenzijn.
Hartelijke groetjes,
Aaldrik en Nicolette

Joos

Andre, geweldig, je bent helemaal naar Rome gelopen. Jij alleen weet wat dat precies inhoudt, voor jou zelf. Tanti auguri!! En wees er zeker van dat deze tocht nog lang blijft na-zinderen in je hoofd (en je lijf misschien ook wel...)!

Elzien

Hoi Andre,
Gefeliciteerd met het volbrengen van je droom! Een prachtige prestatie.
Ik hoop dat je deze ervaring altijd met je mee zult blijven dragen.
Met respect,
Elzien

cock en ida

Beste Andre,

Je hebt een monster prestatie geleverd!! Van harte proficiat met het behalen van je einddoel.
Je bent vele ervaringen rijker geworden en slechts weinigen kunnen zo'n tocht op hun conto bijschrijven.
We hebben genoten van je mooie verhalen en foto's.

Heb je al plannen voor een nieuwe expeditie? We horen het wel als je terug bent aan de Tandkarper.

Groetjes,
Cock en Ida

Meintho en Annet

Wat een prestatie. Met grote bewondering je tocht gevolgd en genoten van je verhalen. Dat kaarsje voor Joan gaat helpen, daarvan zijn we overtuigd. Geniet er van om weer samen te zijn met Ineke en al je dierbaren. Hopelijk tot gauw....

liefs Meintho en Annet

Mark Kooister

Andre, gefeliciteerd! Geweldig en insprirerend.
Groet.

dames bibliotheek schoonhoven

hallo andre

van harte gefeliciteerd,geweldige prestatie!!
we zien je nog zo binnenkomen en dachten dat je ons ind emaling nam toen je zei dat je op weg was naar Rome,echt top

groetjes dames bibliotheek Schoonhoven

Robbert van Steenbergen

Geachte heer Mom,
Dit moet een droom zijn geweest welke uit is gekomen.
Wat boeiend om te lezen welke ervaringen u heeft opgedaan.
Rome ik kent het en vind dit de mooiste stad ter wereld.
Ooit hoop ik zelf zo'n tocht te ondernemen, ook ik wil zoals u dat schrijft mijn hoofd leeg maken.
Hou dit vast, bedankt voor uw prachtige verhaal.