André Mom, voettocht naar Rome

Dag 75 - 76, Via degli Dei

Ik ben weer op weg. 6 dagen uitgerust en m'n voeten wat herstel gegund op de leuke camping Ca le Scope, onder Bologna. Dat was ook nodig. Een arts constateerde dat ik mycose had opgelopen (wordt ook athlete feet genoemd), een soort schimmelinfectie, die ontstaat als je voeten gedurende lange tijd in een warme en vochtige omgeving zijn. Medicijnen en smeerseltjes, duurt wel een aantal maanden, maar lopen kan, mits je je voeten onderweg ook veel lucht gunt en weer droog laat worden.

De camping was erg aardig, overdag een beetje zwemmen en lezen, 's avonds gemeenschappelijk eten, klaargemaakt door de Italiaanse Anna en de Nederlandse Lia. Er zijn talloze leuke gesprekken; ik kom Piet en Bettie tegen uit Den Haag die jaren terug op de fiets naar Rome zijn gegaan. Als ze weggaan start de auto niet, verzopen. Dat is lang geleden dat ik dat voor het laatst heb meegemaakt. Was het niet gewoon vol gas en dan doorstarten, overleg ik met Piet? Als Harrie zijn Toyota Landcruiser ervoor heeft gezet om 'm aan te trekken,probeert Piet het nog eens en jawel. Veel rook en geur. En later nog met een internationaal gezelschap van twee Amerikanen, twee Bolognezen en twee Nederlanders. Fred is een Amerikaan uit Texas die in het Amerikaanse leger heeft gediend en ook in Italie was met de Yugoslavie crisis. Zijn vrouw Cora werkt nog steeds op de Amerikaanse basis in Vicenza. Pierangelo en Licia komen uit Bologna, en staan vaak in de weekenden op de camping. Ria en Jan komen uit Nederland. Het is weer eens ouderwets gezellig. Op zondagmorgen werd ik om 6 uur uitgezwaaid door de leiding: Wim, Carla en Harrie; Lia mocht uitslapen tot half zeven.

Nu dus weer op weg. Ik loop op de Via degli Dei, de weg van de goden, tussen Bologna en Florence. Het is echt een voetpad, dus het asfaltprobleem is opgelost. Soms kom je nog wel een stukje tegen, maar dat is niet zo erg. Het pad loopt tussen de 700 m en de 1250 m. hoogte, dus je hebt ook nog zo'n 7 graden lagere temperatuur dan op zeeniveau en het is begroeid, ik loop vaak door bos. Overigens wil dat nog niet zeggen dat het allemaal fluitend gaat. Gisteren, mijn eerste dag na de rustperiode, moest ik van de camping mijn route naar dit pad zien te vinden. Er was een pad, 400 m dalen en 800 stijgen, maar ik had het idee dat ik het voor het eerst liep. Het was op sommige stukken totaal overwoekerd, je hebt eigenlijk een kapmes nodig. Toen ik het helemaal niet meer wist, en gelukkig in de buurt van een huis was, zegt de eigenaar dat ik een beek moet oversteken;dat het daar wel erg dicht is, maar: aan de andere kant is het opener belooft hij. Ik baan me een weg door de braamstruiken, vind de beek, maar waar is het pad aan de andere kant? Uiteindelijk vind ik het, maar zit van boven tot onder onder het bloed van de doornstruiken. Het stijgen blijft ook zwaar in deze hitte, maar ik ben allang blij dat dat voor een deel in het bos kan.

De Via degli Dei valt hier ook samen met de Strada Romana, een in de tweede eeuw voor Christus aangelegd pad voor het Romeinse leger. Het is een mooi pad, maar wel erg ongelijk aan de bovenkant dus ik vraag me af of ze de ruimte tussen de stenen ook nog opvulden met leem om de paardekarren wat soepeler te laten lopen.

En gisteravond natuurlijk Nederland - Spanje, op grootbeeld in een pizzeria. Het heeft weer niet zo mogen zijn. De Italianen kijken me treurig aan en troosten me een beetje.

PS: Hartelijk dank Joos voor jouw hulp en advies over deze route; heb daar gebruik van kunnen maken. Ook dank aan Fokko Bos van de geweldige boekhandel Pied a Terre in Amsterdam. Het boek van de Via degli Dei met de kaarten kwam zaterdag aan met de post, dat gaf mij nog twee extra rustdagen!

Reacties

Reacties

Ervin, Sandra, Shenna en Robin

Hoi André,
We volgen je nog steeds met bewondering en lezen je boeiende reisverhalen met veel plezier.
Misschien is schrijver iets voor je als je terug bent!!!!
Heel veel succes voor het laatste stuk.
Groetjes
Ervin, Sandra, Shenna en Robin

Ton de jong

Hoi Andre,
Ik vind het erg knap van je,en op de foto,s zie je er gelukkig nog stalend uit.Succes ,en jij gaat het zeker halen.Gr TON

hans & djoeke

Karakter, vechtlust, doorzettingsvermogen!!

het is nog een aardig endje,
vergeleken met de afstanden die je al achter de kiezen hebt, valt het toch al weer mee maar waarom heet het dan toch weer laatste lootjes??

Wensen je een mooie aankomst in Rome,
langzaam, genietend van elke stap,
volbracht!!

en dan een bommetje in de trevi-fontein!!

cari saluti
hans & djoeke

Marijke de Weerd

Geweldig André, wat ben je al een eind. Ik ben onder de indruk van je verhaal, je reis en je ontmoetingen.
De warmte, het genieten, de voeten, de muziek, de twijfel, alles lezen we mee. Nog veel mooie momenten op je reis en stap voor stap genietend naar het eindpunt!
Veel lieve groeten, Marijke (Akkoord)

Wim van Beinum

Hallo André,

Dit is de reis van je leven! Ik lees dat je geniet van de gezelligheid en contacten, maar ook van het doorstaan van de "ontberingen". Dit zal jou veel voldoening geven. Het is spannend om de juiste weg te vinden, om niet te verdwalen als je het voetpad niet kan vinden. Deze reis vergeet je nooit, en wat een prestatie!
Heel veel succes met het vervolg en ik wens je veel plezier en volharding! Ik blijf je volgen!

Groet van Wim

cock en ida

Hoi André,

Wat heb je al ver gelopen! Dat laatste "stukje" zal je ook zeker lukken. Je maakt nog eens wat mee zoals je eigen weg door het bos banen. Het doet me een beetje aan Suriname denken.
Wat een prachtige foto van de antieke weg, doet me denken aan de Via Appia antiqua.
De jachthaven gaat er waarschijnlijk niet komen, er is tegengestemd in de PS.
De buitenkant van ons huis wordt geschilderd. De planken boven garage en voordeur worden ook vervangen. De planken aan de achterkant zien er nog goed uit, maar je weet nooit wat je tegenkomt.
Wij smeken dus om veel droog weer!!
André, goede reis verder en die "laatste" loodjes, die heb jij in het begin al gehad.

Groetjes,
Cock en Ida

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!