André Mom, voettocht naar Rome

Dag 46 - 47, 40 Dagen Duitsland

Na 40 dagen door Duitsland te zijn getrokken past wel een terugblik, een evaluatie. Duitsland is in een woord geweldig. De kwaliteit van het leven vind ik veel hoger dan in Nederland. Dat uit zich in allerlei dingen. De hotels/pensions zijn uitstekend, goede bedden, de bediening is voorkomend en vriendelijk. Het eten is goed (een beetje overdadig) en goedkoop. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Ze hebben tijd voor jou en voor elkaar.

Eigenlijk is het opvallend en merkwaardig dat Duitsland zoveel jaren een negatieve klank had in Nederland: daar ga je niet heen met vakantie. Frankrijk moet het zijn. Maar volgens mij heeft Frankrijk het behoorlijk laten liggen qua hotels (doorgezakte bedden, ouderwets), prijs, vriendelijkheid en soms zelfs met eten. Daarnaast: ik wist het niet, maar de natuur in Duitsland is geweldig. Ik heb ongelooflijk genoten van de Eifel en de Rijngebieden. De E8 lopen en de Rheinhöhenweg: dan ervaar je dat fantastische gevoel dat ik heb ervaren op mijn tocht. Blij zijn dat je de R weer ziet!

Ik ben veel Duitsers tegengekomen die ook precies weten waarom het gaat: der Weg ist das Ziel, zeggen ze vaak. Ze kennen het boek van Hape Kerkeling: Ich bin dann mal weg. Dat beschrijft zijn voettocht naar Santiago de Compostella. Hij komt vaak op tv. Maar ze begrijpen ook de drijfveren, en dat had ik van de gemiddelde Duitser niet verwacht. Wel dus! Dit is wat me is opgevallen deze laatste weken; het is als een warm bad. Soms zijn er wel negatieve ervaringen, maar die vallen volledig in het niet. Maar: nu gaat het Oostenrijk in: iets conservatiever maar ook Schönheit und Sauberkeit und natürlich Dirndl Maedchen.

Vandaag zal mijn dochter Stijn komen, direct vanuit de nachtdienst uit het ziekenhuis in Groningen. Harrie, mijn zwager, zal haar vanmorgen oppikken en in een keer naar de Bodensee rijden, ik schat een kleine 1000 km. De komende 6 dagen lopen we dan samen de bergen in. Leuk natuurlijk om weer een stuk samen op te lopen.

Reacties

Reacties

Caroline

Dear Andre, as you see: we from Ingelheim still follow you!! :-) I hope, your leg will be better soon - Gute Besserung! My uncle just visited us for a short moment and asked me: "Please look, what our dutch friend Andre is doing!" So, here we go...Have a nice time with your daughter!! All the best from us to you, Caroline, Klaus, Ralf....greetings from Ingelheim!!! :-)

Joos

Dag Andre,
Ik geniet van je uitgebreide verhalen. Uit ervaring weet ik hoeveel tijd het kost om dat allemaal te posten! De Oostenrijkse grens is de eerste echte mijlpaal. Mag ik één raad geven? Kijk uit met die pezen e.d. Alles moet nog een dag of 70 mee (eigenlijk nog veel langer, maar dat zie je dan wel weer...). Neem desnoods de komende weken om de vier dagen twee of drie dagen rust - als je op een mooie en niet te dure plek bent :) Ik kreeg de ellende met knieën en scheenbeenvliesontsteking pas ná de Alpen; komt allemaal door overbelasting! Alleen rusten helpt. Hoe langer je doorloopt zonder voldoende te rusten, des te langer duurt het herstel als je echt niet goed meer verder kunt. Maar het gaat lukken! Je instelling is fantastisch, dat blijkt wel uit je verhalen. Buon Cammino!
Joos

miralda schroder(kapster)

Hola
Andre leuk dat ik je gevonden heb, groot respect voor je en ook een btj. jaloers. Let goed op die blessure beter nu wat langer rust ipv constant last. Ik blijf je volgen Buen Camino Groet van allen uit de kapsalon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!