André Mom, voettocht naar Rome

Dag 30 - 32, Schippers

Ik zit in het Fährhaus in Gernsheim. Dat is de lokale kroeg is mij verteld. Naast me, aan de stamtafel, zitten 5 Duitsers, duidelijk gepensioneerd, aan het bier en de wijn. Nummer 6 komt binnen met een stapel kranten; Nederlandse zie ik als ik wat overhel. Het nieuws gaat over de overslag van goederen in Rotterdam; dat die momenteel top is. Ik verbaas me over die kranten. Mijn nieuwsgierigheid wint het en ik vraag of ik even de krant mag inkijken. Dan wordt ik in het Nederlands geantwoord. Het zijn allemaal oud-schippers op de Rijnvaart en ze spreken en begrijpen Nederlands uitstekend. De Nederlanders hebben de business moeilijk gemaakt met hun grote schepen en hun alomtegenwoordigheid. De man van de kranten vertelt dat zijn zoon nog vaart. Hij had hem aangeraden wat meer op de Donau te varen; daar waren de Hollanders nog niet. Maar daar zijn ze nu ook. Je kunt ze niet omzeilen.

Opvallend is dat ze nog helemaal met hun vakbezig zijn en zelfs de Nederlandse vakbladen nog lezen. Ze vertellen hoe de schepen varen, de meeste gaan vanaf Nederland de Moesel of de Main op. Hier is de scheepvaart wat ´dunner´.

Vandaag door de Kühkopf gelopen, een natuurgebied dat is ontstaan toen een slinger in de Rijn is omgelegd, maar nu heeft de rivier weer vrij spel. Het is er prachtig, het is het natuurgebied hier in Hessen, met veel vogels en mooie begroeiing. Alleen regent het, al twee dagen. Het geeft niet, regenjack en regenbroek aan, hoed op en rustig doorlopen.

Zojuist in Heppenheim aangekomen; een prachtige Altstadt met vakwerkhuizen en een mooi, maar nu nat marktplein.

Reacties

Reacties

Gigi

Hi André,
Eindelijk even de tijd gevonden en genomen om de reisverslagen te lezen. Erg leuk. Wij in NL kunnen ons verheugen in (eindelijk) een mooi weekeinde. Hopelijk geldt dat ook voor de omgeving Mannheim.
Hier gaat alles zijn gang, druk bezig nieuwe opdrachten te vinden en tegelijk mijn huis te (laten) renoveren. De zompige natte grond van de Simontjespolder- de start van je tocht- of vlak daarbij dan heeft de balken onder mijn vloer wel van zwammen voorzien. Ik blijf je volgen.
Bis später
Gigi

ida.lamers@gmail.com

Hoi Andre,
Inmiddels ben je voor ons een kei in het kwadraat geworden. Je bent een doorzetter hoor!
Je begrijpt nu waarom het aan de Moesel en Rijn zo mooi groen is: er valt voldoende vocht.
Leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet, ieder met hun eigen verhaal.
Het Pinksterweekend belooft goed te worden. De tegels in onze achtertuin zijn geschrobd, dus de tuinstoelen kunnen naar buiten.
Heb je al een paar zolen versleten? Hoeveel kilometers kun je afleggen op een paar zolen(schoenen)?
Heel veel succes verder en we blijven je volgen.

Groet,
Cock en Ida

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!