André Mom, voettocht naar Rome

Dag 28 - 29, De R als vriend

Der R ist wie ein Freund. Dat gevoel beleef ik. Ik ben weer terugop de Rheinhöhenweg. De Rheinburgenweg is afgelegden nu weer terug op die vertouwde Rheinhöhenweg, Linksrheinisch, met een R als teken. Het is altijd een witte R op zwart of een zwarte R op wit. Maar verder kan hij alle vormen aannemen, keurig op een sticker, geschilderd op een muurof een elektriciteitskastje,met een geknakte peil eronder, soms vrijwel onzichtbaar, maar altijd als je hem ziet weet je dat je nog op de goede weg bent. Soms is hij tijden weg omdat je zelf wat liep te dromen en je hem hebt verloren, soms is hij gewoon door de plaatselijke verenigingen niet onderhouden. Danloop je een uur op je gevoel en hoop je dat het goed gaat. En dan is hij er opeens weer en je bent blijdat je hem weer hebt gevonden.Het is merkwaardig maar de R is een metgezel geworden, een vriend die je helpt, een huppeltje van je hart.

De R loopt nu in Ingelheim een tijdje op met de Multatuli route. Ik vraag me af waarom ze de route zo hebben genoemd: zou Eduard Douwes Dekker hier zijn geweest? Wie weet. Ik herinner me dat Multatuli betekent: ik heb veel geleden. Maar op dit pad lijd je helemaal niet. Het is een prachtpad, golvend door de Rheinhessische wijnvelden en de fruitbomen.Sinds gisteren is het weer ook heerlijk, de zon schijnt geregeld en het landschap is fraai met mooie vergezichten over de Rijn en zijn wijnvelden.

's Avonds slapen in een Weinhaus, en de plaatselijke wijn drinken met de stamgasten. Ik word uitgenodigd om bij een groep te komen zitten. Eenman met vriendin wordt helemaal enthousiast als ik vertel wat ik doe. Z'n nichtje en haar man werken bij de Duitse televisie aan documentaires en vragen van alles en nog wat, de gewone dingen zoals de was en de weg, maar ook overhet alleen zijn en de achtergronden. Het gaat natuurlijk ook weer over de paus. De Duitsers die ik ontmoet schamen zich een beetje voor hun paus. Petra, de mooie rode langharige dochter van het Weinhaus Bettenheimer die het restaurant voert komt erbij. Als ik in Rome kom is het haar trouwdag, zegt ze, maar ze is gescheiden, laat ze nog even weten. Het is wederom een gedenkwaardige avond. Vandaag in Mainz aangekomen, met een wasserette en internetcafe direct bij het hotel. Die schmutzige Kleider kunnen weer gewassen worden.

PS: das ist ganz schön um gleich von dir zu hören, Caroline. Danke für die Informazion über Multatuli.

Reacties

Reacties

Caroline

Hello André,
I´m sure you remember us talking yesterday in Ingelheim in the old "Kuhstall". It was really very, very interesting to meet you and you can be sure: we´ll follow you on your journey - at least in our thoughts - and on this page...

I read, that you mentioned us in your blog although it was written in dutch..I can answer your question about Multatuli: he lived for a long time (6 years) in Ingelheim. He is an Germany nearly unknown, but we from Ingelheim of course know about his popularity in the Netherlands. We saw in Amsterdam a statue of him...He died in Ingelheim in 1887 and the villa you saw was his villa. Here´s what the german Wikipedia says about his last years - in Ingelheim: "1881 erwarb er eine Villa an der Chaussee von Mainz nach Ingelheim, die er mit seiner zweiten, zwanzig Jahre jüngeren Ehefrau Maria Hamminck-Schepel (1839-1930), die er 1862 kennengelernt hatte, und seinem Adoptivsohn Wouter (Eduard (Wouter) Bernhold (1876-1945)) bezog.[5] Er litt unter Asthma und lebte dort die letzten Jahre seines Lebens zurückgezogen. Dekker war einer der ersten Niederländer, die sich einäschern ließen, was nur im seinerzeit einzigen deutschen Krematorium in Gotha möglich war." Later on the villa became a hotel and still is one and a good restaurant with a famous view - opposite to the "Multatuli" was the house my grandparents owned and where I was party raised..

So now you are in Mainz and we (my husband Ralf and me) are there, too, because we´re working in our broadcast company outside of Mainz...So, enjoy this evening in Mainz, it´s a very nice city with nice people and my birthdown!! :-)

Good luck for the next weeks! All the best, health and fun, greetings from Caroline and Ralf (as my uncle was really very impressed, I guess, greetings from him, too..)

Jan Burgmeijer

Andre ik ben een tamelijk trouwe lezer van jouw blogs. Het weer is inderdaad aan het verbeteren, dus minder koud. Zelf donderdag gewandeld langs de Linge bij Leerdam. Leuk te horen dat jij al in Mainz ben aangekomen. Donderdag gaan we bij Akkoord weer repeteren voor de Mis in C van Mozart. Tot horens!

Holger

Hoi Andre,
Eindelijk weer eens gelezen hoe het je vergaat op je tocht. Prachtig dat je het zo volhoudt. Blijkt dat we op hetzelfde moment in Ingelheim en Mainz waren (het bedrijf waar ik werk heet het hoofdkantoor in Ingelheim). Had ik dat geweten!
Veel plezier en mooie ontmoetingen gewenst!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!